الاثنين، 2 ديسمبر 2013

الزواج المحرم..19

الحلقة التاسعة عشر..
وبعد ما تحكي رجاء تلاقي ريناد مش مصدومة وكأنها عارفه كل حاجه ..
رجاء: انتي كنتي تعرفي !!
ريناد :....................

رجاء : قوليلي مين هيا علشان اعرف اساعده... 

ريناد : :/

رجاء : يا بنتي اتكلمي.. ماهو كده كده هنعرف ولا هو هيتجوز في السر!!

ريناد : خليه هو يقول يا ماما

رجاء : ريناد يا حبيبتي انا مامتكوا يعني مفيش حد في الدنيا عايز مصلحتكوا ادي.. قولي مين علشان افهم واساعد
ريناد: مممممممممممم فريده :/

رجاء: ميـــــــــــــــــن!!
ريناد بخوف: فري يا ماما
 تفضل رجاء باصه لريناد وهيا مش مستوعبه كلامها وبعد فترة من السكوت تقول بصوت ضعيف..
 رجاء: فريده!! فريده أخته!... يا نهار أسود... ده أكيد أتجنن... ازاي!.. ده مينفعش بكل المقاييس .. أزااااااااااااااااي
 ريناد: اهدي بس يا ماما
 رجاء: اهدي!! ... اهدي ايه.. دي مصيبه!... أخوكي بيحىب فريده! ... فريده اخته الكبيرة... الاكبر منه بست سنين!.. دي اكبر منك!.. اكبر من اخته الكبيرة ... هتجنن... ادهم اخوكي اتجنن ولا ايــــــــــــــــــــه... ده ابوكي لو شم خبر هيبهدله... وفريده... ده فريده لو عرفت هتقاطعنا... ازاي هتقبل الفكرة.. هتتصدم في ادهم انه فكر فيها كده.. رحمتك يا رب ايه ده انا مش مستوعبه..
تبص ريناد لمامتها وهيا محتاره تقولها ولا لا ,, بس قررت تتكلم لانها لازم تعرف والاحسن تاخد الصدمه كامله :/
ريناد: ممممممم ماهو.. ما هي فريده عرفت يا ماما :/
رجاء : ايه!! عرفت :o !!
ريناد: اه 
 رجاء: وقالت ايه.. عملت ايه في ادهم..أتخانقوا؟؟
ريناد: لأ ..  ماما فريده وأدهم بيحبوت بعض :/
رجاء:نعـــــــــــــم .. أنتي بتقولي ايه!
ريناد: ................. :(
تمشي رجاء من قدام ريناد وتطلع اوضتها وهيا شبه غايبه عن الوعي.. ندهت ريناد عليها اكتر من مرة علشان تحاول تخفف عنها بس رجاء مردتش .. تعد ريناد مكانها وهيا حاسه انها دخلت دوامة غصب عنها ومش هتطلع منها الا وهي خسرانه حد غالي عليها.. بس يا تري مين الحد ده!
تفتكر ريناد كلام رامي معاها وتحس ان الموضوع ده بعدهم عن بعض وغير رامي من ناحيتها.. تصعب عليها نفسها لما تفتكر كلامه وغصب عنها دموعها تنزل :( 
في الوقت ده يكون صلاح نازل من أوضته ويلاقي ريناد أعده بتعيط .. يقرب منها ويحاول يهدي من العصبيه اللي مسيطرة عليه ويبدأ يسأل..
صلاح: رينو حبيبة بابا...
ريناد: نعم يا بابا :)
صلاح: مالك يا حبيبتي.. متخابيش شكلك باين انك بتعيطي
ريناد تتنهد جامد ومتقدرش تسيطر علي دموعها وبصوت مخنوق تقول.. 
ريناد: عادي يا  بابا مجرد خناقات بسيطه مع رامي..
صلاح : مممم ده الطبيعي بين اي اتنين مرتبطين.. بس ايه السبب يعني :) ؟؟
ريناد: عادي حاجات بسيطه كلها .. متقلقش حضرتك
صلاح: الحاجات البسيطه دي متعلقة بملك؟
ريناد تتخض من السؤال وتقول..
ريناد: ملك؟؟ ... لا.. وايه دخل ملك في خلافي مع رامي؟
صلاح: لا.. عادي .. مجرد سؤال
ريناد تحس بتلميح بابها وتقوم بسرعه علشان تتفادي المواجهه وتقول...
ريناد: اوكي يا بابي.. انا هاقوم انام شويه.. بعد اذنك
صلاح بعدم ارتياح.. اتفضلي :/
يحس صلاح انه مخنوق ومش عارف يفكر فيقوم يتصل بمحمود...
صلاح: محمــــــود.. ازيك 
محمود: انا بخير الحمد لله ... ازيك انت يا صلاح
صلاح: انا الحمد لله بخير
محمود: يا رب دايما.. مع ان صوتك بيقول غير كده 
صلاح: فعلا.. انا محتاج اتكلم معاك
محمود: بس كده.. عنيا ليك
صلاح: ربنا يخليك.. خلاص انا مستنيك
محمود: تمام نص ساعه واكون عندك
 في الوقت ده تكون رجاء اتصلت بفريده وقالتلها تيجي بسرعه من غير ما تعرفها حاجه.... تحاول فريده تتصل بريناد تفهم منها بس يكون تليفونها مقفول.. وادهم حكالها علي حواره مع صلاح بس يأكد انه لسه مقالش حاجه عنها...
بعد شويه تكون فريده في الفيلا وتقابل رجاء ويدور بينهم الحوار ده...
فريده : ازيك يا ماما
رجاء: كويسه
فريده : أمال فين ريناد وادهم..؟؟
رجاء: ريناد نايمه وادهم مش هنا
فريده تبدأ تخاف وتقول..
فريده: طب هو حضرتك متضايقه من ايه؟ في حاجه زعلتك؟؟
رجاء:........................
فريده : مالك يا ماما :/
رجاء: ماما!!... يا ريتها كانت نفعت فيكي تربيتي 
فريده تتصدم من الكلمه وتقوم تقف وتقول.. أنا!... ليه كده ... انا عملت ايه علشان تقوليلي كده :(
رجاء: والله!... عملتي ايه!... لسه هتعيشي دور العبيطه ده كتير؟؟
فريده عيونها تدمع وتقول... ماما انا مش فاهمه حاجه.. انا عملت ايه يخليكي تكلميني كده.. حضرتك عمرك ما زعلتي مني كده!
رجاء: اه... ده لما كنت فكراكي عاقله... ده لما كنت فكراكي بتفكري في كل تصرف تتصرفيه قبل ما تعمليه.. لكن انا اتصدمت فيكي صدمه عمري 
فريده تبدأ دموعها تنزل ومتتكلمش :'( 
رجاء: بتحبي أخوكي الصغير!! ... بتحبي أدهم يا فريده؟؟ ... طب هو لسه طايش ومتعلق بيكي علشان متعاملش مع غيرك كتير .. لكن انتي يا استاذة يا ناضجه .. ابرر عملتك بإيه؟
فريده تحاول تستجمع قوتها وتقول... يا ماما أرجوكي.. انا مأذنبتش.. انا حبيت.. عارفه انه حاجه غريبه.. بس انا معملتش حاجه حرام ولا عيب..
رجاء بصدمه: كمان!!... يعني انتي مش شايفه انك عملتي حاجه غلط!... ده اصغر منك بست سنيـــــــــــن... انتي لاغيه عقلك!!... طب هنقول ماشي بتحبيه.. وهنقول انه بيحبك.. وهنفترض انكوا اتجوزتوا... وهنفترض انك خلفتي .. ممكن تقوليلي بعد عشر سنين شكلكوا هيكون ازاي!!... هو هيكون يا دوب 34 سنه... شاب في عز شبابه.. لكن انتي!!... تقدري تقوليلي هتبقي عامله ازاي... التجاعيد اللي  هتكون ملأت وشك وكبرتك فوق عمرك بسبب الحمل والولاده.. هتقولي للناس ايه!... ليه تعذبي نفسك بالمنظر ده!... ليه تحكمي عليه وعلي نفسك انكوا تعيشوا في وضع مش طبيعي... 
فريده كون بتسمع كل ده وهيا منهارة.. مكنتش متوقعه انها هتسمع كلام بالبشاعه دي من أقرب حد ليها... ويفضل جسمها يترعش ويكون كل اللي في دماغها انها عايزة تجري من قدام رجاء وبس.. لان قلبها مش حمل رصاصه كمان من كلام رجاء..
لما صوت رجاء بدأ يعلي تنتبه ريناد وتخرج بسرعه من اوضتها وتفكر ادهم رجع.. تسمع صوت رجاء وتحاول تفهم وفي الاخر تكتشف ان فريده جوة.. تري ريناد علي موبايلها تلاقيه فصل.. تفتحه وتتصل بأدهم بسرعه..
ريناد: أدهم... الحق فريده.. ماما عرفت واتصلت بيها وواضح ان الدنيا والعه بينهم
ادهم: انتي بتقولي ايه :o  >>> وانتي سيبتيهم ليه يا غبيه  >_<
ريناد:مكنتش أعرف... انا قولت لماما وهيا اتصرفت علي طول..
ادهم: انتي!! .. ماشي يا ريناد.. انا جاي
تقفل ريناد مع ادهم وتدخل علشان تحاول تهدي مامتها.
***************************************************************
في الوقت ده يكون محمود وصل وبيتكلم مع صلاح .. صلاح يحكي لمحمود علي رغبته في جواز ملك من أدهم وموقف ادهم الغامض...
محمود: يا صلاح كل كلامم صح وانا مقدر خوفك علي مصالحك مع سيف,,, بس مش علي حساب ادهم
صلاح: متجننيش يا محمود... انت هتبقي معاهم عليا انت كمان :/
محمود: لا طبعا مقصدش.. انت معاك حق في اختيارك فعلا البنت مناسبه لادهم,,, بس مينفعش تغصبه
صلاح: انا مش عارف افكر.. وكمان عايز اعرف مين اللي ملغبطه كيان الولد كده
محمود: في دي معاك حق.. وفي اللحظه دي يدخل ادهم الفيلا وهو قلقان علي فريده .. يلاقي صلاح ومحمود في وشه,,, يستغرب وجود محمود والهدوء اللي سايد المكان... لحظات صامته بيبص فيها محمود وصلاح لأدهم وأدهم بيبص علي السلم اللي بيطلع علي اوضه مامته... ويقطع الصمت صوت صلاح... اهو شرف البيه
محمود: تعالي يا أدهم
أدهم :ممممم ا...طب..
صلاح: تعالي هنا كلم محمود >_<
يروح أدهم علي مضض يعد معاهم وقلبه وعقله مش معاه
محمود: ايه يا أدهم الحكايه.. مزعل بابا ليه؟؟
ادهم: ..................
صلاح: ما ترد يا بني ادم
محمود: اتكلم يا أدهم... انت كبير دلوقتي ومسئول كفايه عن قراراتك.. بس اكيد لازم تعرف والدك انت حابب ترتبط بمين
ادهم.........................
صلاح: قول يا أدهم متخافش... مين هيا دي وبنت مين؟؟
ادهم: .........................
صلاح: شايف يا محمود البرووووود >_<
محمود: اهدي بس يا صلاح... وانت يا ادهم اتكلم يا حبيبي...
ادهم: ماشي... البنت دي تبئي فريده
صلاح: ميـــــــــــن!!
ادهم باصرار: فريــــــــــده
محمود بصدمه... فريده مين يا أدهم.. فريده بنتي!
ادهم : ايوة هي :/
صلاح: تبئي اتجننت... دي اختك الكبيرة...
ادهم: فريده مش أختي.. انا وهيا بنحب بعض..
صلاح : بت إيه!!!!!!!!!!!!!!! بتحبوا بعض!!!!!... يعني هيا عارفه موافقه!!!!!
ادهم:  ايوة
محمود: ادهم.. انت بتقول ايه :o
ادهم:....................
صلاح بغضب شديد يفقد اعصابه ويقول... 
صلاح: اااااااااااااااااااااااااه.... ده اتفاق بئي... بتلعبوا علي الواد... انت وبنتك عايزين تورثوني يعني... هيا تلعب عليه... وانت هنا تقنعني اسيبه براحته ... لعبه يعني هه >_<
محمود بعصبيه.. انت بتخرف تقول ايه!!... ده انت اللي متصل بيا ... اتقي الله انا برجه افكر كده !
صلاح وهو بيزعق وفاقد السيطرة علي اعصابه تماما: أسمعني يا أدهم.. قسما بالله الجوازة دي ما هتم الا علي جثتي... انت تسيب ملك بنت العز والاصل .. وتبص لواحده اكبر منك وبتشتغل عندك!!
أول ما محمود يسمع الكلام ده يحس ان الدنيا بتلف بيه وانه مش قادر ياخد نفسه ... رجاء وفريده وريناد يسمعوا الاصوات وينزلوا جري يشوفوا في ايه... تسمع فريده اخر جملها قالها صلاح لادهم وتحس انها كرهت حياتها فاجئه وانها وسط ناس متعرفهومش... وفجأة تصرخ فريده بصوت عالي وتقول..
بـــــــــــــــــــــــــــــابـــــــــــــــــــــــــا :o :o
********************************************************************
أنتظروني بكرة في الحلقة الاخيرة من "الزواج المحرم" <3 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق