الحلقة السابعة عشر...
يخلص صلاح كلامه مع رجاء وينزل يتصل بسيف بيه ويدور الحوار التالي...
سيف: ألو.؟؟
صلاح: الو .. سيف بيه ..
سيف: اه.. أهلا يا صلاح بيه
صلاح: احم.. انا متأسف اني متصل فجأة كده.. بس انا كنت عايز اقابل حضرتك بصفه شخصيه.. كنت عايز اجي انا وادهم ابني نتكلم مع حضرتك في موضوع
سيف بابتسامه ونبرة صوته تبقي مرحبه.. اه طبعا .. انت تنور يا صلاح بيه في اي وقت.. تنورنا طبعا..
صلاح: خلاص حضرتك حدد الميعاد المناسب وهنكون عندك فيه ان شاء الله :)
سيف : الأحد الجاي مناسب؟؟
صلاح: خلاص تمام ان شاء الله نكون عند حضرتك في الميعاد
سيف : مستنيك :)
ويقفل صلاح ويحس انه أنقذ نفسه بالموقف ده وباله أرتاح ...
يطلع صلاح لرجاء ويحكيلها علي المكالمه..
رجاء: معقول الاسبوع الجاي كده علي طول!!
صلاح: وايه المشكله؟؟
رجاء: أنت ناسي ان كل ده أدهم مش عارف حاجه؟؟
صلاح: ابنك فاهم وبيستهبل ويتهرب
رجاء: لو انت عارف كده وعملت اللي عملته ده تبقي كارثه..
صلاح: ليه يعني؟!
رجاء: لانه ساعتها هيكون هروبه ده وهو فاهم قصدك انه مش عايزها.. ومش معقول
يعني هنجبر الولد.. ولسه تكون رجاء هتكمل كلامها يقاطعها صلاح بحده ويقول
صلاح: لأ .. المرة دي بالذات مش هينفع أسيب أدهم يعمل اللي هو عايزة... الا الراجل
ده وولاده... أدهم مينفعش يتدلع.. مفيش سبب للرفض اصلا.. لا ملك وحشه.. ولا
شخصيتها وحشه ولا مركزها .. دي فرصه عمره.. سيف بالنسبالي اصلا فرصه
رجاء باستغراب: صلاح .. انت اول مرة تفكيرك يبقي مادي كده!!
صلاح بنرفزة: أنتي مش فاهمه حاجه ومش هتفهمي.. انا هكلم أدهم بكرة .. خليكي انتي بعيد
تسكت رجاء ومتردش ..
*********************************
في فيلا سيف....
بعد مكالمة صلاح لسيف .. يقوم سيف يطلع لملك... ويدور بينهم الحوار ده.....
سيف: حبيبه بابي عامله ايه دلوقتي
ملك بكسل تقوم من السرير وتقرب من سيف وتعد في حضنه وتقوله.. انا تمام يا بابي
سيف بتريقه وضحك: انا تمام يا بابي.. يا سلام.. وهو ده كده شكل ملوكتي برده!!
ملك: عادي يا بابي والله.. شويه زهق وكسل مش أكتر
سيف بابتسامة خبيثة بس يبين انه تلقائي.....
سيف: بس انا عايزك تروقي لان عندنا ضيوف الاسبوع الجاي ومينفعش تقابليهم بالمود ده
ملك : ضيوف مين دول؟؟
سيف بابتسامة مكارة: أدهم و صلاح بيه
ملك بعدم إستعياب: مممم حضرتك عازمهم يعني كلهم .. علشان ريناد ورامي يعني؟؟
سيف: وهو انا جيبت سيرة ريناد ورامي دلوقتي؟؟
ملك: مش فاهمه حاجه
سيف : صلاح بيه وأبنه أدهم جايين يشربوا معايا الشاي..
ملك بعدم تصديق: ليه!
سيف يستغرب سؤال ملك الصريح ده بس يقول....
سيف: معرفش .. الراجل اتصل وقال انه عايز يزورني هو وابنه .. اقوله ليه برده؟!
ملك تفضل باصه لباباها وساكته تماما
سيف: انا قولت اقولك علشان تكوني موجوده اليوم ده
ملك: وانا مالي بيهم!!
سيف يستغرب من ملك ويقولها.. حبيبتي مش اصول يجوا ومتكونيش موجوده.. انتي ملكه البيت ده .. ولا ايه يا قلب بابي :)
ملك بابتسامه باهته تهز راسها وتسكت.. يخرج سيف من عندها وهو محتار..... بس ملك تكون حيرتها أكبر..
ملك لنفسها.. معقول!! معني تلميح بابا انهم جايين يطلبوني.. ملهاش تفسير تاني... بس
انا مش فاهمه ادهم ليه يعمل كده.. يكون باباه غصبه؟؟ ... ده كلام برده في ناس
متفتحه وهاي كلاس هتفكر التفكير ده.. ولو أدهم مقتنع ومش مغصوب.. ليه
ميقوليش!!.. ليه ميعرفنيش انا الاول ويشوف رأيي!!... لاااااا الموضوع ده محتاج
يتفهم... يكونوا جايين في حاه تخص الشغل!!... مكانش بابي جه وقالي ... يمكن في
حاجه حاصله بين ريناد ورامي!!.. طب حتي لو كان أنكل صلاح ومدام رجاء هما اللي جم.. انا دماغي هتنفجر..
بس لاقيتهاااااااااااااا.. انا أتصل بأدهم نفسه.. منا مش هفضل في الحيرة دي كتير
تتصل ملك بأدهم أكتر من مرة وتلاقي تليفونه مقفول... تفضل تجرب كذا مرة من غير يأس...
***************************************
في أوضه أدهم...
في الوقت ده .. تكون ريناد وأدهم بيتخانقوا ....
ريناد بصدمه تعد علي السرير زي ما تكون نزلت عليها صاعقه وتقوله بصوت مقطع...
ريناد: ليه كده يا أدهم... ليه حرام عليك.. انت كده خليتنا نخسر بعض.. فريده هتبعد..
ومش هنرجع عمرنا زي الاول... حرام عليك دي اختي الوحيده... ليه انت اناني
اوووي كده... متصور انها هتبص لاخوها الصغير يا غبي!! حرااااااااااااااام عليك
تعيط ريناد جامد وتبدا تضرب في ادهم بإيدها الاتنين وهيا متعصبه جدااا ويحاول ادهم
يهديها ولكنه ميقدرش.. بس فجأة يمسك ايدها جامد ويشد عليها علشان تسكت وفجأة
يقول.... فريده كمان بتحبني يا ريناد..
ريناد: نعــــــــــــــم!! .. مستحيــــــــل .. أنــت بتقول ايـــــــه!!
أدهم: بقول اللي سمعتيه.. فريده كمان بتحبني من زمان.. ومكانتش بتقول .. كانت
بتحبني كل الوقت ده وخايفه.. زيي بالضبط.. بسبب الرعب اللي انتوا فرضينه علينا..
علشان كده كل الوقت ده مكانتش راضيه تتجوز
ريناد تحس ان الدنيا بتلف بيها ومش مستوعبه كلام ادهم
يكمل أدهم ويقول.. ريناد... الحب عمره ما كان عيب.. وانا وفريده بنحب بعض بجد.. ومفيش سبب يخليكي مصدومه اوي كده
ريناد تحاول تتكلم وبصوت مش طالع تقول.. ايه اللي مخليني مصدومه!!.. انا مصدومه
لاني اكتشفت ان اخويا واختي" الكبيرة" بيحبوا بعض.. علشان أكتشفت ان صاحبه
عمري وأهتي طلعت معرفهاش.. طلعت معرفش سرها الكبير... انا !! انا طلعت معرفكوش... انتوا ازاي كده!!... ليه؟؟ ليه يا ادهم :(
أدهم: هو ايه اللي ليه يا ريناد!!.. الحب مفيهوش الاعتبارات الخايبه دي.. حافظ كل
الكلام اللي هتقوليه.. دي اختك.. دي مربياك.. دي اكبر منك.. دي مش عارف ايه.. انا
وهي اصحاب الشأن.. وانا وهي تجاوزنا العواقب دي.. احنا بنحب بعض.. وكنا فاكرينك هتحسي بينا.. لان انتي بتحبي يا ريناد :(
ريناد تبدأ تتقبل كلام أدهم وبطريقه أهدي تقول.. بس برده صدمه.. الموضوع صعب
يا أدهم.. انا عارفه ان الحب ملوش قواعد.. وعارفه ان صعب تشوف عيوب في
حبيبك.. بس انا خايفه عليكوا.. الموضوع مش سهل ابدااااااااا.. هتقابلوا 100 عقبه في طريقكوا.... ليه تتعذبوا وتعذبوا اللي حواليكوا
أدهم: مفيش حاجه سهله.. انا عارف ان الموضوع صعب.. بس انا حبي ليها اقوي..
ومتخافيش... اللي حوالينا بيحبونا .. مش هيعملوا حاجه .. هيا مجرد صدمه في الاول وبعدين هيفرحوا بينا.. احنا ولادهم يا رينو :)
ريناد: ربنا يستر يا ادهم... انا مش مطمنه :/
أدهم: لا أطمني.. انا متأكد انك فرحانه.. بس انتي اللي بتحبي تقفلي الدنيا كده .. نكد :P
ريناد: هههههههه ... مكدبش عليك.. انا بفرح اما بشوف اتنين بيحبوا بعض ومتمسكين ببعض.. بس برده لسه مصدومه
ادهم: انتي دلوقتي تروحي تفوقي من الصدمه برحتك وبعد كده تروحي لفريده وتكلميها براحه.. لان هيا مرعوبة
ريناد: الكلبه دي حسابها معايا اما اشوفها.. بتعرف تخبي عني ... هعضهالك بس اصبر :P
ادهم: هههههههههههههه هروح انا ساعتها اقتلك رامي :P
ريناد: ههههههههههههههههههه ماشي ماشي
وتقوم ريناد تحضن أدهم وتقوله انها حاسه بيهم وهتقف جنبهم.. وان انفعالها كان خوف عليهم مش اكتر..
تخرج ريناد من الاوضه ويفتح أدهم موبايله علشان يكلم فريده يطمنها .. ويعرفها ان
ريناد عرفت ... بس يلاقي فوق الخمسين missed من ملك... يستغرب أدهم جداا من كميه الاتصالات دي ويقرر يكلمها قبل فريده ويفهم في ايه!
*****************************
في أوضه ملك.... تكون ملك اعده مش علي بعضها ورايحه جايه في أوضتها وكل
شويه تروح تمسك التليفون تتطلب ادهم وتلاقي موبايله مغلق... وفجأة يرت موبايلها وتجري ترد عليه ويكون أدهم...
ملك: ألو .. ادهم ازيك
ادهم: ملك.. ازيك عامله ايه
ادهم: انا تمام .. الحمد لله
ادهم:خير يا ملك.. انا كنت قافل الموب واما فتحته لاقيت اتصالات كتير اوي منك.. هو في حاجه؟؟
ملك بارتباك: ممم.. هو.. اصل يعني.. انا مش عارفه اقولك ايه
ادهم بقلق: في ايه يا ملك.. قولي قلقتييني
ملك: بص اسمعني كويس.. انا مبدايا متصله افهم منك لاني مش فاهمه.. والدك اتصل بـبابي النهارده.. وقاله انكوا جايين تشربوا معاه شاي الاحد الجاي!
ادهم بعد استيعاب: احنا مين!!.. وليه يعني.. ومعناه ايه الكلام ده!!
ملك تحس باحباط وخيبه امل اما تلاقي ادهم مش فاهم حاجه وتفهم ان والده اتصرف من دماغه...
ملك: انا شكلي لخبطت الدنيا علي الاخر :/
ادهم: ملك ارجوكي اتكلمي وفهميني
ملك: هو بيقول ان هو وانت جايين يوم الاحد لانكوا عايزين بابي في موضوع.. انا معرفش ايه ده وقولت اسالك.. لان بابي جالي وقالي اكون موجوده :(
ادهم بصدمه ورعب: بابا عمل كده!!!!!!!!
ملك: واضح انك متعرفش :(
ادهم: هه.. لا.. مممممممم
ملك: متقولش حاجه.. انا متصله علشان استغربت مش اكتر.. كويس اني نبهتك
ادهم: ......................
ملك: سلام :)
يقفل ادهم مع ملك ويحس ان الدنيا وقفت وان كل حاجه هتطربق علي راسه اسرع مما كان يتخيل.. مكانش متخيل ان الموضوع يوصل لكده
يتصل ادهم بفريده بسرررعه ......
*********************************
تكون فريده راحت في النوم وفجأة موبايلها يرن.. تاخده فريده من غير ما تبصله وتحطه علي ودنها وهيا نعسانه وفجأة تقوم وهيا مصدومة وتقول...
فريده: أدهم!!!! في ايه مصيبه ايه اللي بتقول عليها دي!!
ادهم: واقع في مشكله .. انا محتاج اتكلم معاكي..
فريده : طب ما هو اكيد مش هينفع دلوقتي... انت وقعت قلبي .. قول في ايه !! مصيبه ايه يا ادهم؟؟
ادهم: بصي .. انا مش هينفع ارغي في التليفون .. انا لازم اشوفك بكرة ع طول..
فريده : طيب طيب... طب هو حد عندك عرف يعني!!
ادهم: اه ريناد.. ومتخافيش مش هيا دي المشكله..
فريده : امال ايه بس تعبتني
ادهم: بكرة بقي.. نامي معلش اني ازعجتك :/
فريده : انام اه -_- هو بعد كلامك ده هعرف انام!! ... عموما متقلقش دايما كل مشكله ليها حل.. تصبح علي خير يا حبيبي :)
تقفل فريده مع ادهم وتحس انها خايفه بس برده تحس ان ادهم مش هيقدر يواجه المشاكل اللي ممكن تقف قدامهم ...
فريده : ربنا يستر.. ويقوي قلبك يا أدهم شويه :/
**********************************************
تاني يوم...... تنزل فريده الصبح بدري وتقول لباباها انها هتروح النادي شويه.. وفعلا تقابل ادهم في النادي اللي متعودين يروحوه.. بس تلاقي معاه ريناد...
فريده تسلم عليهم وتعد ريناد جنبها وتبدأ تقول...
ريناد: طبعا يا فري انا عرفت كل حاجه... كنت اتمني انك متخبيش عني حاجه زي دي طول الفترة اللي فاتت دي لاني المفترض ان توأمك زي ما بتقولي :/
فريده : مكانش ينفع.. انا مكنتش حاطه في دماغي ان ده ممكن يحصل اصلا يا ريناد.. بس اما للاقيت ادهم بيحبني مقدرتش اخبي اكتر... سامحيني اني مقولتلكيش :/
ريناد: خلاص يا قلبي ولا يهمك... المهم دلوقتي ان فيه حاجه حصلت امبارح ولازم نعرف هنعمل ايه فيها... لا شكل المواجهات قربت.. :/
فريده تبلع ريقها بخوف وتقول... في ايه يا جماعه... سيبتوا أعصابي :/
ريناد:بصي يا فري.. من الاخر... بابا عايز يجوز ملك لادهم :/
فريده : كنت حاسه يا ريناد.. أنكل صلاح كان بيحاول يقرب بينهم و ده كان باين اوي في حفله خطوبتك :/
ريناد: ممممممم... ماهي المشكله انها مش مجرد فكرة أو محاوله :(
فريده تبص لادهم وريناد وتبدأ ضربات قلبها تزيد وتقولهم.... إزاي يعني مش فاهمه !! :o
ريناد: من الاخر... بابا كلم أنكل سيف وأتفق معاه علي معاد علشان يروحله هو و أدهم..
فريده : :o
**************************************
الحكايه بدأت تسخن.. والمواجهات قربت.. يا تري فريده هتعمل ايه في اللي هيا سمعته... و هل أدهم هيخبي علي باباه موضوع فريده اما يجي يكلمه عن ملك؟؟...
أنتظروا الحلقه الجايه مع مزيد من المفاجأت :D
تابعوني <3
يخلص صلاح كلامه مع رجاء وينزل يتصل بسيف بيه ويدور الحوار التالي...
سيف: ألو.؟؟
صلاح: الو .. سيف بيه ..
سيف: اه.. أهلا يا صلاح بيه
صلاح: احم.. انا متأسف اني متصل فجأة كده.. بس انا كنت عايز اقابل حضرتك بصفه شخصيه.. كنت عايز اجي انا وادهم ابني نتكلم مع حضرتك في موضوع
سيف بابتسامه ونبرة صوته تبقي مرحبه.. اه طبعا .. انت تنور يا صلاح بيه في اي وقت.. تنورنا طبعا..
صلاح: خلاص حضرتك حدد الميعاد المناسب وهنكون عندك فيه ان شاء الله :)
سيف : الأحد الجاي مناسب؟؟
صلاح: خلاص تمام ان شاء الله نكون عند حضرتك في الميعاد
سيف : مستنيك :)
ويقفل صلاح ويحس انه أنقذ نفسه بالموقف ده وباله أرتاح ...
يطلع صلاح لرجاء ويحكيلها علي المكالمه..
رجاء: معقول الاسبوع الجاي كده علي طول!!
صلاح: وايه المشكله؟؟
رجاء: أنت ناسي ان كل ده أدهم مش عارف حاجه؟؟
صلاح: ابنك فاهم وبيستهبل ويتهرب
رجاء: لو انت عارف كده وعملت اللي عملته ده تبقي كارثه..
صلاح: ليه يعني؟!
رجاء: لانه ساعتها هيكون هروبه ده وهو فاهم قصدك انه مش عايزها.. ومش معقول
يعني هنجبر الولد.. ولسه تكون رجاء هتكمل كلامها يقاطعها صلاح بحده ويقول
صلاح: لأ .. المرة دي بالذات مش هينفع أسيب أدهم يعمل اللي هو عايزة... الا الراجل
ده وولاده... أدهم مينفعش يتدلع.. مفيش سبب للرفض اصلا.. لا ملك وحشه.. ولا
شخصيتها وحشه ولا مركزها .. دي فرصه عمره.. سيف بالنسبالي اصلا فرصه
رجاء باستغراب: صلاح .. انت اول مرة تفكيرك يبقي مادي كده!!
صلاح بنرفزة: أنتي مش فاهمه حاجه ومش هتفهمي.. انا هكلم أدهم بكرة .. خليكي انتي بعيد
تسكت رجاء ومتردش ..
*********************************
في فيلا سيف....
بعد مكالمة صلاح لسيف .. يقوم سيف يطلع لملك... ويدور بينهم الحوار ده.....
سيف: حبيبه بابي عامله ايه دلوقتي
ملك بكسل تقوم من السرير وتقرب من سيف وتعد في حضنه وتقوله.. انا تمام يا بابي
سيف بتريقه وضحك: انا تمام يا بابي.. يا سلام.. وهو ده كده شكل ملوكتي برده!!
ملك: عادي يا بابي والله.. شويه زهق وكسل مش أكتر
سيف بابتسامة خبيثة بس يبين انه تلقائي.....
سيف: بس انا عايزك تروقي لان عندنا ضيوف الاسبوع الجاي ومينفعش تقابليهم بالمود ده
ملك : ضيوف مين دول؟؟
سيف بابتسامة مكارة: أدهم و صلاح بيه
ملك بعدم إستعياب: مممم حضرتك عازمهم يعني كلهم .. علشان ريناد ورامي يعني؟؟
سيف: وهو انا جيبت سيرة ريناد ورامي دلوقتي؟؟
ملك: مش فاهمه حاجه
سيف : صلاح بيه وأبنه أدهم جايين يشربوا معايا الشاي..
ملك بعدم تصديق: ليه!
سيف يستغرب سؤال ملك الصريح ده بس يقول....
سيف: معرفش .. الراجل اتصل وقال انه عايز يزورني هو وابنه .. اقوله ليه برده؟!
ملك تفضل باصه لباباها وساكته تماما
سيف: انا قولت اقولك علشان تكوني موجوده اليوم ده
ملك: وانا مالي بيهم!!
سيف يستغرب من ملك ويقولها.. حبيبتي مش اصول يجوا ومتكونيش موجوده.. انتي ملكه البيت ده .. ولا ايه يا قلب بابي :)
ملك بابتسامه باهته تهز راسها وتسكت.. يخرج سيف من عندها وهو محتار..... بس ملك تكون حيرتها أكبر..
ملك لنفسها.. معقول!! معني تلميح بابا انهم جايين يطلبوني.. ملهاش تفسير تاني... بس
انا مش فاهمه ادهم ليه يعمل كده.. يكون باباه غصبه؟؟ ... ده كلام برده في ناس
متفتحه وهاي كلاس هتفكر التفكير ده.. ولو أدهم مقتنع ومش مغصوب.. ليه
ميقوليش!!.. ليه ميعرفنيش انا الاول ويشوف رأيي!!... لاااااا الموضوع ده محتاج
يتفهم... يكونوا جايين في حاه تخص الشغل!!... مكانش بابي جه وقالي ... يمكن في
حاجه حاصله بين ريناد ورامي!!.. طب حتي لو كان أنكل صلاح ومدام رجاء هما اللي جم.. انا دماغي هتنفجر..
بس لاقيتهاااااااااااااا.. انا أتصل بأدهم نفسه.. منا مش هفضل في الحيرة دي كتير
تتصل ملك بأدهم أكتر من مرة وتلاقي تليفونه مقفول... تفضل تجرب كذا مرة من غير يأس...
***************************************
في أوضه أدهم...
في الوقت ده .. تكون ريناد وأدهم بيتخانقوا ....
ريناد بصدمه تعد علي السرير زي ما تكون نزلت عليها صاعقه وتقوله بصوت مقطع...
ريناد: ليه كده يا أدهم... ليه حرام عليك.. انت كده خليتنا نخسر بعض.. فريده هتبعد..
ومش هنرجع عمرنا زي الاول... حرام عليك دي اختي الوحيده... ليه انت اناني
اوووي كده... متصور انها هتبص لاخوها الصغير يا غبي!! حرااااااااااااااام عليك
تعيط ريناد جامد وتبدا تضرب في ادهم بإيدها الاتنين وهيا متعصبه جدااا ويحاول ادهم
يهديها ولكنه ميقدرش.. بس فجأة يمسك ايدها جامد ويشد عليها علشان تسكت وفجأة
يقول.... فريده كمان بتحبني يا ريناد..
ريناد: نعــــــــــــــم!! .. مستحيــــــــل .. أنــت بتقول ايـــــــه!!
أدهم: بقول اللي سمعتيه.. فريده كمان بتحبني من زمان.. ومكانتش بتقول .. كانت
بتحبني كل الوقت ده وخايفه.. زيي بالضبط.. بسبب الرعب اللي انتوا فرضينه علينا..
علشان كده كل الوقت ده مكانتش راضيه تتجوز
ريناد تحس ان الدنيا بتلف بيها ومش مستوعبه كلام ادهم
يكمل أدهم ويقول.. ريناد... الحب عمره ما كان عيب.. وانا وفريده بنحب بعض بجد.. ومفيش سبب يخليكي مصدومه اوي كده
ريناد تحاول تتكلم وبصوت مش طالع تقول.. ايه اللي مخليني مصدومه!!.. انا مصدومه
لاني اكتشفت ان اخويا واختي" الكبيرة" بيحبوا بعض.. علشان أكتشفت ان صاحبه
عمري وأهتي طلعت معرفهاش.. طلعت معرفش سرها الكبير... انا !! انا طلعت معرفكوش... انتوا ازاي كده!!... ليه؟؟ ليه يا ادهم :(
أدهم: هو ايه اللي ليه يا ريناد!!.. الحب مفيهوش الاعتبارات الخايبه دي.. حافظ كل
الكلام اللي هتقوليه.. دي اختك.. دي مربياك.. دي اكبر منك.. دي مش عارف ايه.. انا
وهي اصحاب الشأن.. وانا وهي تجاوزنا العواقب دي.. احنا بنحب بعض.. وكنا فاكرينك هتحسي بينا.. لان انتي بتحبي يا ريناد :(
ريناد تبدأ تتقبل كلام أدهم وبطريقه أهدي تقول.. بس برده صدمه.. الموضوع صعب
يا أدهم.. انا عارفه ان الحب ملوش قواعد.. وعارفه ان صعب تشوف عيوب في
حبيبك.. بس انا خايفه عليكوا.. الموضوع مش سهل ابدااااااااا.. هتقابلوا 100 عقبه في طريقكوا.... ليه تتعذبوا وتعذبوا اللي حواليكوا
أدهم: مفيش حاجه سهله.. انا عارف ان الموضوع صعب.. بس انا حبي ليها اقوي..
ومتخافيش... اللي حوالينا بيحبونا .. مش هيعملوا حاجه .. هيا مجرد صدمه في الاول وبعدين هيفرحوا بينا.. احنا ولادهم يا رينو :)
ريناد: ربنا يستر يا ادهم... انا مش مطمنه :/
أدهم: لا أطمني.. انا متأكد انك فرحانه.. بس انتي اللي بتحبي تقفلي الدنيا كده .. نكد :P
ريناد: هههههههه ... مكدبش عليك.. انا بفرح اما بشوف اتنين بيحبوا بعض ومتمسكين ببعض.. بس برده لسه مصدومه
ادهم: انتي دلوقتي تروحي تفوقي من الصدمه برحتك وبعد كده تروحي لفريده وتكلميها براحه.. لان هيا مرعوبة
ريناد: الكلبه دي حسابها معايا اما اشوفها.. بتعرف تخبي عني ... هعضهالك بس اصبر :P
ادهم: هههههههههههههه هروح انا ساعتها اقتلك رامي :P
ريناد: ههههههههههههههههههه ماشي ماشي
وتقوم ريناد تحضن أدهم وتقوله انها حاسه بيهم وهتقف جنبهم.. وان انفعالها كان خوف عليهم مش اكتر..
تخرج ريناد من الاوضه ويفتح أدهم موبايله علشان يكلم فريده يطمنها .. ويعرفها ان
ريناد عرفت ... بس يلاقي فوق الخمسين missed من ملك... يستغرب أدهم جداا من كميه الاتصالات دي ويقرر يكلمها قبل فريده ويفهم في ايه!
*****************************
في أوضه ملك.... تكون ملك اعده مش علي بعضها ورايحه جايه في أوضتها وكل
شويه تروح تمسك التليفون تتطلب ادهم وتلاقي موبايله مغلق... وفجأة يرت موبايلها وتجري ترد عليه ويكون أدهم...
ملك: ألو .. ادهم ازيك
ادهم: ملك.. ازيك عامله ايه
ادهم: انا تمام .. الحمد لله
ادهم:خير يا ملك.. انا كنت قافل الموب واما فتحته لاقيت اتصالات كتير اوي منك.. هو في حاجه؟؟
ملك بارتباك: ممم.. هو.. اصل يعني.. انا مش عارفه اقولك ايه
ادهم بقلق: في ايه يا ملك.. قولي قلقتييني
ملك: بص اسمعني كويس.. انا مبدايا متصله افهم منك لاني مش فاهمه.. والدك اتصل بـبابي النهارده.. وقاله انكوا جايين تشربوا معاه شاي الاحد الجاي!
ادهم بعد استيعاب: احنا مين!!.. وليه يعني.. ومعناه ايه الكلام ده!!
ملك تحس باحباط وخيبه امل اما تلاقي ادهم مش فاهم حاجه وتفهم ان والده اتصرف من دماغه...
ملك: انا شكلي لخبطت الدنيا علي الاخر :/
ادهم: ملك ارجوكي اتكلمي وفهميني
ملك: هو بيقول ان هو وانت جايين يوم الاحد لانكوا عايزين بابي في موضوع.. انا معرفش ايه ده وقولت اسالك.. لان بابي جالي وقالي اكون موجوده :(
ادهم بصدمه ورعب: بابا عمل كده!!!!!!!!
ملك: واضح انك متعرفش :(
ادهم: هه.. لا.. مممممممم
ملك: متقولش حاجه.. انا متصله علشان استغربت مش اكتر.. كويس اني نبهتك
ادهم: ......................
ملك: سلام :)
يقفل ادهم مع ملك ويحس ان الدنيا وقفت وان كل حاجه هتطربق علي راسه اسرع مما كان يتخيل.. مكانش متخيل ان الموضوع يوصل لكده
يتصل ادهم بفريده بسرررعه ......
*********************************
تكون فريده راحت في النوم وفجأة موبايلها يرن.. تاخده فريده من غير ما تبصله وتحطه علي ودنها وهيا نعسانه وفجأة تقوم وهيا مصدومة وتقول...
فريده: أدهم!!!! في ايه مصيبه ايه اللي بتقول عليها دي!!
ادهم: واقع في مشكله .. انا محتاج اتكلم معاكي..
فريده : طب ما هو اكيد مش هينفع دلوقتي... انت وقعت قلبي .. قول في ايه !! مصيبه ايه يا ادهم؟؟
ادهم: بصي .. انا مش هينفع ارغي في التليفون .. انا لازم اشوفك بكرة ع طول..
فريده : طيب طيب... طب هو حد عندك عرف يعني!!
ادهم: اه ريناد.. ومتخافيش مش هيا دي المشكله..
فريده : امال ايه بس تعبتني
ادهم: بكرة بقي.. نامي معلش اني ازعجتك :/
فريده : انام اه -_- هو بعد كلامك ده هعرف انام!! ... عموما متقلقش دايما كل مشكله ليها حل.. تصبح علي خير يا حبيبي :)
تقفل فريده مع ادهم وتحس انها خايفه بس برده تحس ان ادهم مش هيقدر يواجه المشاكل اللي ممكن تقف قدامهم ...
فريده : ربنا يستر.. ويقوي قلبك يا أدهم شويه :/
**********************************************
تاني يوم...... تنزل فريده الصبح بدري وتقول لباباها انها هتروح النادي شويه.. وفعلا تقابل ادهم في النادي اللي متعودين يروحوه.. بس تلاقي معاه ريناد...
فريده تسلم عليهم وتعد ريناد جنبها وتبدأ تقول...
ريناد: طبعا يا فري انا عرفت كل حاجه... كنت اتمني انك متخبيش عني حاجه زي دي طول الفترة اللي فاتت دي لاني المفترض ان توأمك زي ما بتقولي :/
فريده : مكانش ينفع.. انا مكنتش حاطه في دماغي ان ده ممكن يحصل اصلا يا ريناد.. بس اما للاقيت ادهم بيحبني مقدرتش اخبي اكتر... سامحيني اني مقولتلكيش :/
ريناد: خلاص يا قلبي ولا يهمك... المهم دلوقتي ان فيه حاجه حصلت امبارح ولازم نعرف هنعمل ايه فيها... لا شكل المواجهات قربت.. :/
فريده تبلع ريقها بخوف وتقول... في ايه يا جماعه... سيبتوا أعصابي :/
ريناد:بصي يا فري.. من الاخر... بابا عايز يجوز ملك لادهم :/
فريده : كنت حاسه يا ريناد.. أنكل صلاح كان بيحاول يقرب بينهم و ده كان باين اوي في حفله خطوبتك :/
ريناد: ممممممم... ماهي المشكله انها مش مجرد فكرة أو محاوله :(
فريده تبص لادهم وريناد وتبدأ ضربات قلبها تزيد وتقولهم.... إزاي يعني مش فاهمه !! :o
ريناد: من الاخر... بابا كلم أنكل سيف وأتفق معاه علي معاد علشان يروحله هو و أدهم..
فريده : :o
**************************************
الحكايه بدأت تسخن.. والمواجهات قربت.. يا تري فريده هتعمل ايه في اللي هيا سمعته... و هل أدهم هيخبي علي باباه موضوع فريده اما يجي يكلمه عن ملك؟؟...
أنتظروا الحلقه الجايه مع مزيد من المفاجأت :D
تابعوني <3

